![مقاله مفهوم بازار و كاركردهاي آن](https://dl.daramadebartar.ir/dldaramad/photo/600/1669209103.8712209.png)
- شناسه : 2872
- موضوع : اقتصاد
- فرمت اصلی : docx
- تعداد صفحات : 38
- حجم فایل : 0.04 مگابایت
- در صورت مغایرت با توضیحات
- از طریق چت انلاین و واتساپ
- دانلود سریع پس از خرید فایل
- در هر زمان با چند کلیک سریع
مقاله در مورد مفهوم بازار و کارکردهای آن آن شامل 38 صفحه و قابل ویرایش می باشد که به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد. این مقاله برای دانشجویان رشته اقتصاد کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این مقاله را برای شما آورده ایم، سپس فهرست مطالب را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید.
بخشی از متن مقاله :
بازار به معني محل خريد و فروش و عرضه كالاست. واژة بازار بسيار كهن است و در برخي از زبان های كهن ايراني وجود داشته است. بازار در فارسي ميانه به صورت وازار و با تركيب هايي مانند وازارگ ( بازاري) و وازارگان (بازرگان) به كار مي رفته، و در پارتي به صورت واژار مورد استفاده قرار گرفته است.
اين واژة ايراني به زبان برخي از سرزمين هاي كه با ايران تبادلت بازرگاني داشتند مانند سرزمين هاي عربي، تركي، عثماني و برخي از كشورهاي اروپايي، راه يافته است. دهخدا اظهار داشته كه بازار از واژة پهلوي واكار اخذ شده است. واژة فرانسوي بازار از پرتغالي گرفته شده و آنان اين واژه را از ايرانيان گرفته اند. در زبان فارسي بازار به عنوان اسم مكان به معني محل خريد و فروش كالاست و با وجود آن كه اين واژه امروزه بيشتر دربارة بازارهاي دائمي، اصلي و قديمي شهرهاي كهن و تاريخي به كار مي رود، در گذشته گاه به صورت ساده و گاه با پيشوند يا پسوندهايي به معني مكان خريد و فروش به طور مطلق بوده است. واژة بازار در ادبيات فارسي مفهومي وسيع و گسترده دارد و به معي محل شلوغ و پر ازدحام، اعتبار و اهميت اشخاص و غيره به كار مي رفته است.
بازار در دوران اسلامي
شهرنشيني در دوران اسلامي گسترش يافت و بسياري از شهرهاي كوچك قديمي توسعه يافتند و شماري شهر جديد در برخي از نواحي كشور به ويژه در نواحي مرزي يا ارتباطي ساخته شد. در بعضي از شهرهاي جديد مانند كوفه و بصره فضايي باز براي بازار در نظر گرفتند كه فروشندگان و كسبه ابتداي روز به آنجا مي رفتند و بساط خود را در هر جا كه مي يافتند پهن مي كردند و تا هنگام شب مي توانستند در آنجا باشند. به عبارت ديگر فضايي به صورت بازارگاه در نظر گرفته مي شد كه جاي ثابتي براي افراد وجود نداشت، اما به تدريج و پس از گسترش يافتن اين شهرها، كم كم فضاهايي به صورت دكان هاي ساخته شده در بازار بنا گرديد و بازاري دائمي در بخشي از شهر شكل گرفت.
فهرست مطالب :
تعريف واژة بازار
بازار در دوران اسلامي
نقش و كاركرد اجتماعي بازار
فصل دوم
برخي از ويژگي هاي كاركردي
انواع بازار از لحاظ كاركردي
انواع بازارها را از لحاظ زمان و دورة تشكيل آنها
فصل سوم
برخي از خصوصيات شهري
سلسله مراتب مكاني بازارها در شهر
فصل چهارم
عناصر و فضاهاي بازار
عناصر و فضاهاي شهري و ارتباطي
عناصر و فضاهاي معماري بازار
فصل پنجم
برخي از ويژگي هاي معماري بازار
شكل بازار
پوشش بازار