- شناسه : 1596
- موضوع : علوم انسانی
- فرمت اصلی : pptx
- تعداد صفحات : 54
- حجم فایل : 4.36 مگابایت
- در صورت مغایرت با توضیحات
- از طریق چت انلاین و واتساپ
- دانلود سریع پس از خرید فایل
- در هر زمان با چند کلیک سریع
پاورپوینت اخلاق وضعيت چیست شامل 54 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .
مختصری از متن
چكيده
اخلاق وضعيت، گرچه سابقهاي طولاني در فرهنگ و انديشه بشري دارد، اما با وجود اين، رويكردي نسبتا تازه به اخلاق در فرهنگ مسيحي است كه توسط اسقف جوزف فلچر در كتابي به همين نام ارائه گرديده است. اين رويكرد بر محوريت موقعيتي كه فرد در آن قرار گرفته تأكيد دارد و وجود اصول كلي و احكام عام اخلاقي را منكر ميگردد. به عبارت ديگر، در اين اخلاق، وضعيت و موقعيت است كه حكم اخلاقي را تعيين ميكند و نه احكام عام و از پيش تعريف شده. اين مبحث ميكوشد تا با استفاده از متون و مقالات موجود، ضمن بررسي گذشته و حال اين رويكرد، تصويري روشن از اين نگاه به اخلاق ارائه نمايد و در فرازي خاص، به تبيين نسبيگرا بودن و يا مطلقگرا بودن آن بپردازد و در پايان نيز نكاتي را در نقد اين رويكرد بيان نمايد.
به عقيده نگارنده ، گرچه اخلاق وضعيت به خودي خود به نوعي نسبيگراست ولي تقريري كه جوزف فلچر از آن ميدهد، چندان با نسبيت اخلاق سازگار نيست.
مقدمه
آگوستين قديس در عبارتي آورده است: «عشق و محبت را مراعات نما، آنگاه به انجام هر عملي كه مايل بودي اقدام كن.» اين عبارت، در آينده مورد استفاده افراديواقع شد كه اخلاق وضعيت را توصيه و پيشنهاد مينمودند. بيترديد، ملاحظه اين حقيقت كه كلام مزبور مستمسك افرادي قرار گرفت كه پيرو اخلاق وضعيت هستند و وي ديدگاه آنان را انكار ميكرد، براي او پريشانكننده و ناگوار است؛ زيرا مراد و مقصود او اين بوده كه عشق عامل محرّك براي هر عمل خيري و شرط لازم براي هر عمل خوب است؛ در حالي كه معتقدان به اخلاق وضعيت، آن را شرط كافي براي آنگونه اعمال معرفي مينمايند. به نظر آگوستين، اعمال خاصي هستند كه ميتوان آنها را به طور مطلق منهي دانست؛ مثل قتل، دروغگويي و زنا. به هر تقدير، اين نكته مورد استفاده اين افراد واقع گرديد و به رغم اينكه حكم آگوستين را پذيرفتند، اما وجود اين مطلب را كه برخي امور هميشه بد هستند منكر شدند.3 اين نوشتار بر آن است تا ضمنبحث درباره اخلاق وضعيت، پيشينه آن، و مبتكران و مدافعان آن، در نهايت نسبيگرا بودن و يا مطلقگرا بودن آن را معين نمايد. بنابراين، در مقام اول به معرفي اين ديدگاه ميپردازد و در ادامه اشارهاي به مطلقگرا بودن آن ميكند.
لازم به ذكر است كه جايگاه مبحث اخلاق وضعيت، در معرفتشناسي گزارههاي اخلاقي است؛ به اين شكل كه راه رسيدن به احكام اخلاقي در موقعيتهاي خاص چگونه است. به عبارت ديگر، همانگونه كه جيمز اف. چايلدرس (James F. Childress) در پيشگفتار كتاب اخلاق وضعيت خاطرنشان ميسازد، اخلاق وضعيت فلچر يك شيوه و متد براي تصميمسازي اخلاقي
است كه اين شيوه مبتني بر بررسي شرايط و زمينههايموجود در موقعيت اخلاقي مي باشد.
نويسنده مقاله «اخلاق وضعيت» در دائرهالمعارف راتليج مينويسد:
اخلاق وضعيت، تكيه اصلي احكام اخلاقي نسبت به خوبي و بدي افعال و اعمال را به شرايط خاص قرار داده است. ... بر اين اساس، اين عده وجود قواعد اخلاقي تغييرناپذير را كه در هر جايي اعمال خاصي را مورد نهي قرار ميدهند، انكار مينمايند.5
جيمس ام. گوستاوسون نويسنده مقاله «اخلاق وضعيت» در دائرهالمعارف فلسفه اخلاق نيز در تعريف اخلاق وضعيت ميآورد:
به بياني عام، اخلاق وضعيت و يا اخلاق مبتني بر پيشزمينه، ادعا ميكند كه زمينه عمل و شرايط موجود بايد انتخاب و عمل اخلاقي ما را تعيّين بخشند. اين نگرش در ميان جوامع مسيحي دو دهه پس از جنگ جهاني دوم ظهور پيدا كرد. اين نگاه به اخلاق، در نظر اول و بدايتا در برابر «ظاهرگرايي» كه ميگويد عمل درست بر اساس تطابق با نظامهاي قواعد اخلاقي كه از سوي مراجع اخلاقي تعيين شدهاند، قرار گرفته است.6
از دهه 1960، به ويژه در ايالات متحده و انگلستان، تعدادي از فيلسوفان و الهيدانان جذب اخلاق وضعيت گرديدهاند. اين نگرش گاه با نسبيگرايي به ويژه با كساني كه اساسا در مسيحيت وجود اصول اخلاقي را ناديده گرفته و صرفا لطف الهي را كافي ميدانستند،7 اشتباهگرفته ميشود. طرفداران اخلاق وضعيت، آن را حد وسطي از دو گرايشِ شريعتگرايي و صورتگرايي8 ونيز نسبيگرايي بيحد و مرز9 كه به طور كلي هيچ اصلو قاعده اخلاقي را نميپذيرند، تلقّي ميكنند.
در سال 1996 جوزف فلچر (Joseph Fletcher)، الهيدان اخلاقي كه خود نيز از وابستگان كليسا محسوب ميگرديد، كتابي را با عنوان اخلاق وضعيت: اخلاقي نوين10 منتشر كرد و طي آن، اخلاق وضعيت را ترويجنمود. فلچر در اين كتاب از نگاهي تازه به اخلاق مسيحي صحبت ميكند كه حد وسط دو سبك تصميمسازي در اخلاق، يعني ظاهرگرايي و نسبيگرايي بيحد و حصر است. در همين جا به اين نكته اشاره ميكنيم كه اخلاق مبتني بر شرايط موجود (اخلاق وضعيت) صرفا توسط فلچر مطرح نشده و پيش از او نيز اشخاص و مكاتب و آيينهاي ديگري بدان اشاره داشتهاند. نيز تمام معتقدان به اين سبك و متد، به يك شكل اين رويكرد را نپذيرفتهاند و در حقيقت، سبك تلقّي اين نوع از اخلاق ميان آنها متفاوت است. بدينروي، ضروري است كه به دو سبك از اخلاق وضعيت، يعني سبك سكولار و سبك ديني، اشارهاي كوتاه داشته باشيم.
و ...
فهرست مطالب
چكيده
مقدّمه
چيستي اخلاق وضعيت
دو جريان عمده در اخلاق وضعيت
جايگاه اخلاق وضعيت و ديدگاهاي رقيب
پيشفرضهاي اخلاق وضعيت فلچر
شش گزاره اخلاق وضعيتِ فلچر
اخلاق وضعيت فلچر؛ مبنا و استدلالي براي نسبيگرايي؟
نتيجه بحث
فرمت : pptx
تعداد صفحات : 54
پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت